søndag 29. desember 2013

Årets siste juleselskap...


I kveld har vi hatt familiebesøk :) Det var vel det siste selskapet for i år tror jeg... Vi har hatt selskap eller hvert borte hver dag hele julen, så vi har fått vår dose med selskapeligheter for i år. 
Dagens meny var pinnekjøtt med mandelpotetstappe og rotmos, med iskake til dessert. Selv om jeg våknet 10 cm over madrassen når jeg plutselig husket at jeg hadde glemt å legge kjøttet i vann, så ble resultatet strålende om jeg skal si det selv ;) Jeg googlet "glemt å vanne ut pinnekjøttet" og fant mange råd. Det er tydeligvis ikke bare jeg som har glemt det... Rådet jeg fulgte var å legge kjøttet i lunkent vann, skifte vannet ofte, så kokte jeg det i vann 1, 5 time før jeg skiftet vannet og dampet det i 2 timer. En del mer "styr" med skifte av vann, men det var ikke noe saltere enn det pleier, så det var verdt jobben!

Sausen lagde jeg fra grunnen av, tok en klatt med smør og brunet to ss med glutenfritt mel (jeg brukte toro fin mix), spedde med kraft fra pinnekjøttet, hadde oppi litt mørk sirup, en ss med rognebærgele, en skvett med fløte, salt og pepper. For å få litt farge så jukset jeg med litt sukkerkulør ;) Det gikk mye saus, så det smakte tydeligvis godt :) Jeg elsker pinnekjøtt, men nå er jeg litt glad for at det var det siste tunge julemåltidet for denne gang. Nå trenger jeg litt lettere mat fremover, og mindre søtsaker...


Jeg tok ikke noe bilde av maten, men bordet ble det noen bilder av.



Det ble hvitt, sølv og "natur" på bordet i dag :)
Jeg var litt ferdig med alt det røde...


Et par nisser måtte få være med...


Både servise og bestikket er arv fra mine foreldre,
glassene er "Surf" fra Hadeland glassverk.

Nå er det bare nyttårsaften igjen, så er det hverdag før vi rekker å blunke...
Best å nyte de dagene som er igjen!

Ann-Merethe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar