søndag 2. februar 2014

Den store husmordagen

I dag har jeg virkelig tatt igjen for alt det jeg ikke fikk gjort i går... Jeg hadde jo så store planer for helgen, og orket ikke tanken på at uken skulle begynne igjen uten at vi hadde fått gjort noe. Det måtte både bakes og vaskes og ryddes, så det var bare å hive seg rundt fra morgenen av :) Jeg føler på en måte at vi har "tatt tilbake" huset vårt fra håndverkerne. Vi har vasket ut (det meste) støvet og fått ryddet skikkelig. Klesvasken som var mer enn forsømt, er så godt som tom, glasskrukkene er fylt med musli og i tillegg er fryseren full av glutenfritt brød og polarbrød. Hadde jeg ikke gått tom for mel, hadde det blitt kanelboller også, men sånn ble det ikke. Det får bli en annen dag :)


Jeg var litt redd for at jeg skulle ha glemt "gamle kunster", i og med at det er så lenge siden jeg bakte polarbrød, men det hadde jeg ikke :) Sindre var strålende fornøyd og spiste en hel haug!

Oppskriften på polarbrød er enkel, og de smaker kjempegodt!

5 dl vann + 6 del kulturmelk varmes til 37 grader
To ss honning eller 70g sukker (honningen smeltes i melkeblandingen)
Smuldre gjær og hell væsken over
4ss linfrø og 4ss solsikkefrø legges i ca 6 ss vann og står i noen minutter
2ss fiberhusk has i og skal svelle noen minutter
Ha i kornene
2ts bakepulver
2 pk (1 kg) Semper grov mix
1pk (500g) Semper fin mix

Stekes på 200 grader til de er lett gyldenbrune

Vi fryser dem ned ferske og tiner dem i brødrister. Fungerer utmerket!



Landbrød




Jeg prøvde meg på å tørke banan til muslien også. Det tok lang tid, men smakte godt.


Gangen når vi har fått vekk alt rotet og støvet :)


Litt listverk og en taklampe her nå, så er gangen ferdig :)



Og sånn ser det ut når vask og tørk er på plass. Med litt skap på begge sider samt over benken, så blir det nok bra :)




Yttergangen har også fått seg en skikkelig shining i dag...
Der var det mye støv fra flisene...


Nydelige liljer jeg fikk av Finn til bursdagen min (sammen med rosene)
De har akkurat sprunget ut :)



Home - sweet home <3

Natti natt!

Ann-Merethe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar